Hoe kom je van ‘ja maar’ naar ‘ja, ik ga er voor’?

Al weken betrap ik mezelf erop dat ik het perfecte excuus denk te hebben om niet te bewegen. Ik zou voor de zomer graag een paar kilo kwijtraken, zodat ik me net iets fitter voel. Iedere keer als ik vind dat ik iets aan beweging zou moeten doen ‘komt het niet uit’. De ene keer ben ik moe van een drukke dag met de kinderen, de andere dag heb ik pijn aan mijn bekken en de volgende keer moet ik nog zoveel doen voor mijn werk. En daarmee blijf ik dus letterlijk stilstaan.

Herken jij jezelf in deze excuses? Het ontlopen van iets wat je moeilijk of niet leuk vindt? Het is gewoon een kwestie van beginnen. Niet denken, maar meteen gaan doen. Want zodra je je gedachten de ruimte geeft, ben je verloren. Dan zijn er dus 1001 stemmetjes die je weerhouden van dat wat je eigenlijk moet doen om je doel te bereiken.

Ik was vorige week klaar met die stemmetjes en ben gewoon begonnen. En nu heb ik al 6 beweegmomenten gehad van tenminste 30 minuten. Het leuke is dat het ook steeds makkelijker wordt en dus raak ik steeds gemotiveerder.

Hoe dan?

Kijk vooral naar wat werkt voor jou. Ik kan bijvoorbeeld niet gaan hardlopen, omdat ik te maken heb met bekkeninstabiliteit (en ik heb ook een hekel aan hardlopen 😊). Ik heb dus alternatieven gevonden. Ik doe een workout in mijn woonkamer, ga een stuk fietsen of maak een lange wandeling. De ene keer ben ik alleen in beweging, een andere keer met een vriendin. Door verschillende manieren van beweging te kiezen en de afwisseling van alleen en samen ben ik gemotiveerder dan wanneer ik bijvoorbeeld drie keer in de week alleen ga hardlopen. Dit laatste werkt wel weer goed voor mijn man. Ik raad je van harte aan de manier te vinden die bij je werkt en het dan gewoon in te plannen in je week en het te gaan doen.

Wat ook werkt voor mij is dat ik meteen mijn sportkleding aan doe als ik ’s ochtends opsta. Dit is een trucje, zodat ik niet als excuus kan gebruiken dat ik al gedoucht en aangekleed ben en dus weer niet in beweging kom.

Dus, de volgende keer dat je weer niet doet wat je eigenlijk graag wilt doen, doordat die 1001 stemmetjes je ervan weerhouden, druk de ‘mute-knop’ in en ga gewoon beginnen. Of het nou te maken heeft met sporten, gitaarles nemen of de was die gedaan moet worden, het maakt niet uit, geef je gedachten geen ruimte en bereik je doel!

Ik ben benieuwd naar jouw doelen en of mijn tips je hebben geholpen. Wat ga jij nu doen wat je eerder niet deed? Deel het vooral met mij door je reactie hieronder achter te laten.

Benieuwd naar mijn andere tips?

Vul hier je gegevens in en ontvang ze elke vier weken in je mailbox! Of vraag hier een gratis groeisessie aan.


Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *