Dit schooljaar ga ik het echt anders doen

Maandag, het is bijna maandag. De scholen beginnen weer. Kun je niet wachten tot het zover is of hou je je schatjes het liefst nog een paar weken bij je? Zonder wekker, zonder gehaast naar school.

Ik heb al aardig wat moeders gesproken voor wie het niet snel genoeg maandag kan worden. Op vakantie was het leuk en fijn, maar eenmaal terug in Nederland is het weer de vertrouwde (saaie) omgeving waarin ze zichzelf moeten zien te vermaken. En in het geval van broertjes en zusjes kan dat nog wel eens leiden tot ruzies.

Je kent het waarschijnlijk wel. Het ene moment spelen ze heel lief met elkaar en het volgende vliegen ze elkaar in de haren. De hele dag speel je politie agentje en je begint het zat te worden. Je was na de vakantie zo ontspannen en je kon er weer helemaal tegen aan, maar eenmaal terug lijken het vervlogen tijden. Het is tijd voor ritme en regelmaat en dus dat de scholen weer beginnen.

Als de kinderen weer naar school gaan, begint ook vaak de stress rondom wegbrengen, ophalen, hobby’s, speeldates, etc. Heb je er wel eens bij stil gestaan dat jij degene bent die dit creëert en ervaart? Wat nu als je het eens helemaal anders zou aanpakken komend schooljaar? En ja, dat neem je je ieder nieuw schooljaar weer voor, maar dit keer ga je het echt eens doen.

Hoe dan?

Stel jezelf eens de volgende vragen: wat maakt nou dat je je op vakantie volledig kon ontspannen? En waarom lukt dit thuis dan niet?

Door dit in kaart te brengen maak je je stress concreet, je weet wat het veroorzaakt en daar kun je iets mee doen. En aan de hand van deze uitkomst kun je een plan gaan maken.

Zelfs nu de school nog niet eens is begonnen en je misschien nog wel vakantie hebt, heb je het alweer druk met van alles en nog wat. Vaak zijn wij enthousiaste moeders super gedreven als we aan een project beginnen. Dat is aan de ene kant goed, want zo zit er schot in de zaak. Aan de andere kant beginnen we aan een project en denken dan als we daadwerkelijk beginnen dat we er ook nog wel van alles en nog wat bij kunnen doen. Bijvoorbeeld, je begint met het opruimen van een kamer, je zoekt alle spullen uit, je gooit veel weg en wordt daardoor nog gedrevener dan je al was. Daardoor plan je voor jezelf al meteen de volgende kamer in om op te ruimen. Dat is natuurlijk erg ambitieus, maar daardoor leg je jezelf extra werk op wat je als extra druk kunt gaan ervaren.

Of je wilt een krukje voor je dochter gaan verven. Je gaat naar de bouwmarkt op zoek naar verfstalen. In plaats van alleen kleuren uit te kiezen voor het betreffende krukje, kies je ook maar meteen stalen uit voor dat kastje in de woonkamer dat qua kleur eigenlijk niet meer bij de rest van de meubels past. Super leuk, maar is het handig om van een behapbare klus een groter project te maken, terwijl je nu tijd hebt om juist even tijd voor jezelf te hebben?

En dan begint het schooljaar

Als je weet dat je je iedere ochtend moet haasten, omdat je te laat opstaat, kun je manieren bedenken waarmee je wel op tijd uit je bed komt. Dat neemt al veel stress weg kan ik je uit ervaring vertellen. Wat mij goed helpt is als ik meteen mijn bed uit stap als de wekker gaat. Niet snoozen, niet gaan denken, maar meteen doen. Want zodra die gedachtestroom op gang komt, heb ik een heel arsenaal aan excuses om te blijven liggen. En als ik dan toch in het denken blijf hangen doe ik gewoon het licht aan (helpt vooral in de winter natuurlijk), zodat ik een extra stoorfactor heb die ervoor zorgt dat ik toch opsta. Even door deze zure appel heen bijten levert me rust op als het ochtend ritueel begint en zo ga ik (en dus ook mijn kinderen) ontspannen naar school.

Of als je weet dat je kinderen gebracht en gehaald moeten worden (voetbal, hockey, ballet), zorg dan dat je van te voren hulp vraagt. Door af te stemmen met andere moeders (of vaders) kun je de ‘last’ verdelen. Door te rouleren maak je het jezelf makkelijk en help je anderen ook nog!

Conclusie, wie een plan heeft, hulp vraagt en zichzelf niet te veel werk op de hals haalt in haar enthousiasme, komt het schooljaar veel meer ontspannen door.

En mocht je onverhoopt toch in je valkuilen trappen de komende tijd, meld je via mijn website aan voor een gratis groei sessie. In 20 minuten kijken we samen waar je pijnpunten zitten en geef ik je meteen 2 of 3 tips die je kunnen helpen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *